woensdag 25 april 2018

De boekenkast van... Ellen van der Knaap


*Wil je je kort voorstellen?
Ik ben Ellen van der Knaap, over precies een week 50 jaar jong. Ik ben getrouwd, heb 1 zoon van 17, 2 katten en 2 cavia's. Lezen is al mijn hobby zolang ik me kan heugen. Daarnaast is borduren mijn tweede grote passie. Ik ben niet meer werkzaam. Tot 2016 was ik werkzaam in de gezondheidszorg.

Dit is 1 boekenkast (nog 2 boven). Mijn huidige "boekenkast" is een e-rader van Kobo 😉

*Wat was het eerste boek wat je ooit las en je herinnert?
Het eerste wat ik me echt herinner van boeken die ik zelf las is de serie De Olijke Tweeling. Mooie herinneringen heb ik ook aan de serie De Dolle Tweeling van Enid Blyton en aan de serie boeken van Louise M. Alcott o.a. Onder Moeder's Vleugels. Deze laatste boeken zijn heel oud, ze zijn van mijn moeder geweest en ik heb ze nog steeds. Mijn moeder had een winkel in Amsterdam waar wat kinderboeken werden verkocht en verder veel tijdschriften,sigaretten etc. Eén keer in de zoveel tijd gingen we dan naar de groothandel voor de winkel en dan mocht ik altijd een nieuw boek van De Olijke Tweeling uitkiezen.

Ik was zo gek van lezen, dat ik vaak in meerdere boeken tegelijk las, zeer tot ergernis van mijn ouders. Ik kwam uit bed en pakte een boek, ik kwam uit school en pakte een boek. Op school was ik altijd vroeg klaar en dan mocht je ook lezen. Helaas was het aantal boeken op school niet om over naar huis te schrijven. Uit ellende las ik dan ook boeken die me niet zo leuk leken. Ik was ook al jong lid van de bibliotheek.

*Welke soort boeken staan er in je kast? Is er een bepaald genre meer aanwezig?
Mijn kast staat vol met (medische)thrillers en detectives. En met vol bedoel ik 2 rijen boeken achter elkaar. Wegens ruimtegebrek heb ik er helaas een aantal moeten verkopen. Boeken staan bij mij op auteur gesorteerd. Eerst ook alfabetisch, maar door mijn barbaarse huisgenoten is dat niet meer helemaal van toepassing. Ik noem boeken "heilig". Ik hou van papieren boeken, van hun geur, hun kaft......Uitlenen? Brrr. Bij heel hoge uitzondering heb ik dat weleens gedaan, maar in principe niet. Ik word er heel zenuwachtig van. Boeken moeten ook eigenlijk mooi blijven: geen ezelsoren, ongeschonden kaften, niet opengeslagen neerleggen. Sinds 2 jaar heb ik een e-reader en vooral op vakantie is dat dè oplossing. Voorheen kon ik amper nog kleding of andere noodzakelijke spullen meenemen, omdat de koffers vol zaten met boeken (ook manlief houdt erg van lezen). Nu stop ik een kast vol bij wijzen van spreken in mijn handtas. Ik ben nu wel gewend aan de e-reader, maar het duurde lang voordat ik "om" was. Daarmee is wel de oplossing voor de volle kasten gevonden! 

*Welke 3 boeken vind je het mooist in jouw kast?
Mijn 3 mooiste boeken..........tja......als ik ècht moet kiezen noem ik Triptiek van Karin Slaughter. Omdat zij hem voor me gesigneerd heeft tijdens een ontmoeting bij onze plaatselijke boekhandel. It van Stephen King is ook een absolute topper, vele malen beter dan de film. Ook één van mijn lievelingen is Bezeten Stad van Stephen King, omdat die over vampiers gaat (na de heksen, kwam ook de liefde voor vampiers). Maar er zijn zoveel mooie boeken. Meer van de laatste tijd ben ik groot fan van Ellen Gerretzen en Jussi Adler Olssen. Och en de alfabetserie van Sue Grafton! Geweldig personage Kinsey Milhone met haar "zwarte jurkje voor alle gelegenheden". Maar dit is al veel meer dan drie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten