zaterdag 10 maart 2018

The Bridge, seizoen 4

Copyright Photo Karl Nordlund
Daar was vorig jaar de aankondiging: in 2018 kwam seizoen 4 van The bridge , maar het zou tevens echt het aller aller allerlaatste seizoen worden. Ik ben niet zo'n grote kijker. Netflix is niet aan mij besteed. Ik lees liever een boek, dan uren naar een scherm te gaan zitten staren. Maar The Bridge daar ging en gaat alles voor aan de kant. Ik vond The killing al een geweldige serie, maar deze stak daar nog eens boven uit. Met Saga (Sofia Helin) als groot boegbeeld! De allereerste afleveringen kijk je wat vreemd op, want wat is er toch met haar? Zodra je ontdekt wat het is en wat niet benoemd wordt, zie je helemaal het uitstekende denk- en acteerwerk van de makers en actrice.

In de laatste aflevering van het derde seizoen van de Deens/Zweeds serie ging het helemaal mis met Saga NorĂ©n. Ze wilde zelfmoord plegen en bedreigde haar goedbedoelende partner Henrik met een revolver. 

Trailer seizoen 4

Saga zit in de gevangenis en heeft het zwaar.  De autistische kantjes komen weer mooi naar voren oa als haar spullen precies terug legt als men het verschoven heeft.
Henrik is bezig met de moord op de directeur van een migratieburo en moet het zonder Saga doen, maar zoekt haar regelmatig op in de gevangenis.

Gruwelijk opent dit laatste seizoen met de doodsangst die je voelt met de vastgeklonken directeur. Je weet dat dit het laatste seizoen is en met pijn in je hart start je met de eerste van de 8 afleveringen. Gaat deze serie zwak eindigen? Zodat er toch ooit nog weer een seizoen kan komen? Deze serie is te goed om flauw te eindigen.

Wat een genot alle 8 die afleveringen. Regelmatig zit ik verbijsterd en in verwarring met wat er allemaal gebeurd en wie met wie te maken heeft. Maar ook raak ik ontroerd door Saga die in haar priveleven denkt bepaalde zaken juist heel goed te doen en zich voor het eerst bloot geeft. En vervolgens keihard afgewezen wordt en daar helemaal niets van begrijpt, terwijl jij als kijker na haar handeling verbijsterd toekijkt en dan je hart mee voelt breken. Hoe fantastisch zet je dan je rol neer?
Ik kon niet anders dan in een weekend de gehele serie kijken. Voor mij heel bijzonder zoveel tv kijken, maar het moest: ik moest weten hoe alles in elkaar zat en hoe het ging aflopen met Saga.

Wat baalde ik toen ik vervolgens niks meer kon kijken. Afgelopen, finito...
Natuurlijk zeg ik helemaal niets over het einde: vond ik het flauw? Goed? Vanzelfsprekend? Of...?
Copyright Photo Karl Nordlund

Ga het kijken en ga genieten.

Wat een top serie. Ongelofelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten