vrijdag 1 december 2017

Wessel de Valk ondervraagd

Wessel de Valk is afgestudeerd criminoloog, mediaondernemer en schrijver. Hij heeft grote interesse in innovatie en wetenschap. Die interesse is ook terug te vinden in Het Patroon en in zijn debuutthriller Bestemming onbekend. Thrillerlezers las de boeken van Wessel en gaf beide 4,5 kraaien/sterren.





*Wil je jezelf aan de hand van vijf kenmerken( met uitleg) voorstellen?

1. Schrijver. Schrijven is voor mij een keuze. Jaren geleden heb ik veel geschreven tot de waan van de dag en mijn carrière daar een einde aan maakten. Gelukkig kwam ik vier jaar geleden tot de ontdekking/conclusie dat schrijven voor mij een must en het antwoord is op mijn voortdurende drang om te creëren. 
2. Spanje. Ik spreek de taal en kom er regelmatig. Waar het woord 'genieten' onzichtbaar op het voorhoofd van de mensen staat getatoeëerd. Hoe anders zijn wij Hollanders. 
3. Ondernemer. Tot mijn dertigste levensjaar zowel theatermaker als schrijver geweest. Dat raakte in de slop door mijn carrièredrang. Ik heb lang voor verschillende bedrijven gewerkt. Tot het bloed kroop waar het niet gaan kon. Ik nam ontslag en begon voor mij zelf. Het resulteerde in een succesvol bedrijf. We houden ons bezig met technologische innovatie en er werken een kleine twintig mensen. 
4. Fantasie. Ik beschik over een vanzelfsprekende verbeelding. Als ik schrijf zie ik bijna letterlijk voor mij wat er zich afspeelt in het boek. 
5. Doorzetten. Een eigenschap die ik meekreeg van mijn moeder. Koppig. Nooit opgeven. Als het niet rechtsom gaat dan maar linksom.  
*Waar komt jouw interesse in innovatie en wetenschap vandaan? En wat bedoel je hier precies mee?
Mijn leven lang stel ik voortdurend de vraag of, wat voor iedereen vast lijkt te staan, wel zo onwrikbaar is. In mijn werk hou ik me dagelijks bezig met innovatie. We leven in een wereld die snel en ingrijpend verandert. Exponentieel. Het lijkt wetmatig en we kunnen daardoor wachten op nieuwe, baanbrekende ontwikkelingen. De wetenschap speelt daarin een grote rol. Het bekent dat als je om je heen kijkt, blogs leest, documentaires ziet, social media volg, je iedere dag nieuwe verbazingwekkende producten, diensten of ontwikkelingen tegenkomt. 


*Wanneer ontdekte je dat je kon schrijven en het goed was?

Lang geleden kwam ik bij toeval een bedrijf tegen dat zich bezighield met het maken van tekenfilms voor kinderen. De series werden internationaal gedistribueerd. Ik wist destijds niet of ik scriptschrijver was maar had het niet breed en nam de sprong in het diepe. Die periode in mijn leven duurde vier jaar. Rijk werd ik er niet van maar ik besefte dat ik een veelzijdige fantasie had en dat ook nog eens kon omzetten in grappige, avontuurlijk scripts. 

*Op welke wijze speelt in je thrillers de wetenschap een rol? En kan je hier wat meer over vertellen?

Voor mij ligt het boek "De dromenwever", geschreven door hoogleraar psychologie, Douwe Draaisma. Een fascinerende studie over dromen, het menselijk brein en de grens tussen echt en fantasie. Het is een van de inspiratiebronnen voor mijn volgende boek. Wetenschap inspireert me om nieuwe wegen in te slaan. 

* Het Patroon en Bestemming Onbekend zijn thrillers, maar je hebt wel scifi-futuristisch aspecten in je verhalen verwerkt, hoe zit dit precies?

Ik ben altijd op zoek naar een verhaal dat realistisch is maar ook speelt met het onverklaarbare. Omdat er meer is tussen hemel en aarde. Omdat het voor mij als schrijver inspirerend en grensverleggend is.

* Het verhaal gaat over het talent dat mensen hebben om te kunnen reizen. Waar haal je deze inspiratie vandaag en zou het ook echt een waarheid kunnen worden?

Lastige vraag. Er zijn veel zaken ondenkbaar geweest totdat de wetenschap ervoor zorgde dat het toch realiteit werd. Aan de andere kant, om te kunnen reizen, zoals het in mijn boeken een - bescheiden - rol speelt, moet de species mens wel heel rigoureus veranderen :-).

* Je hebt nu twee thrillers geschreven, beide boeken hebben we met 4,5 sterren beoordeeld, dus komt er een vervolg? En wat zijn je verdere plannen?

Ik ben nu bezig met mijn derde boek, een vervolg op mijn eerste twee boeken. Ik ben nu inspiratie aan het opdoen voor mooie locaties waar de spannende gebeurtenissen zich gaan afspelen. Wat in ieder geval een belangrijke rol in het boek krijgt zijn lucide dromen. Dromen waarin je je bewust bent dat je droomt. Het spelen met wat voor ons allemaal waarneembaar is en wat niet (maar wel bestaat) speelt in mijn boeken een belangrijke rol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten