woensdag 21 maart 2018

Op de thee met... Tjeerd Langstraat


Ik denk dat bijna iedereen ze wel kent: de labeltjes die aan de zakjes van de Pickwick thee. Terwijl je het theezakje in je mok hangt, geef je antwoord op de vraag die je net las. Daar de vragen totaal willekeurig zijn, kan dat verrassende antwoorden geven. Thrillerlezers start met Teatopics en stelt een auteur volkomen willekeurig uit al die labeltjes vijf vragen.



Deze week Tjeerd Langstraat. Hij werkt als freelance journalist, schrijver en uitgever. In 2013 debuteerde hij met de thriller Villa Gladiola. In 2017 verscheen zijn tweede thriller Eeuwig Donker, wederom met rechercheur Jan Vos in de hoofdrol. In 2018 zal zijn derde thriller het levenslicht zien: RÄV. Villa Gladiola  werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2014.



1. Hoe denk je dat anderen jou zien als ze je voor het eerst ontmoeten?
Zo. Die thee-label-filosofie gaat wel gelijk de zelf reflectieve diepte in! Hoe anderen mij zien bij een eerste ontmoeting is vooral afhankelijk van de setting. Hang ik starnakel aan de toog te flirten met een mooie vrouw, of sta ik tijdens een signeersessie te fulmineren tegen de conservatieve boekenbranche; de eerste indruk zal altijd anders zijn. Maar als ik het mag generaliseren, dan denk ik dat anderen mij in eerste instantie zien als ruwe bolster, blanke pit, met een vriendelijk sportief randje.

2.Om wie moest jij het hardst lachen?
Het wordt weer eens tijd voor een goed robbertje onbedaarlijk lachen, want de laatste keer dat ik de slappe lach had kan ik me niet herinneren. De laatste mooie, vertederende lach wel. Dat is die van Saar (de verse boreling van mijn ex) die haar - terwijl ze mij lachend aankeek - luier volpoepte.

3.Van wie zou jij de gedachten willen lezen?
Van de personen die helemaal losgaan op posters van twee prachtige, sexy, zoenende mannen. Hoe dat zoveel haat en weerzin op kan roepen begrijp ik niet. Ik wil het ook niet begrijpen, maar ik zou wel willen zien hoe dat soort gedachten op gang worden gebracht.

4.Waarvoor kwam je vroeger vaak in de problemen?
Vroeger en nog steeds: mijn impulsieve temperament. Het brengt me problemen, maar evenzoveel toffe nieuwe dingen.

5.Wat is het avontuurlijkste dat je ooit hebt gedaan?
Lastig… ik durf wel te stellen dat ik een vrij avontuurlijk leven heb, zowel op sportief gebied als op persoonlijk gebied als op werk gebied. Laat ik een top drie maken van deze drie “categorieën”. Op sportief gebied: mijn deelname aan het Wereldkampioenschap Obstacle Course Running in de Verenigde Staten. Op persoonlijk gebied: vrouwen. O man, vrouwen, altijd een avontuur. Op werkgebied: tijdens de (zoveelste) Gaza-oorlog (Cast Lead) in Israël en de Palestijnse gebieden reportages maken, beschoten worden, vastgehouden worden door het leger en meer van zulks.

Overigens ben ik meer een dubbele espresso drinker… ;-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten