donderdag 1 februari 2018

Zwart bloed Engel der wrake van Shirley Ann van Wingerden

Titel: Zwart bloed, Engel der wrake
Auteur: Shirley Ann van Wingerden
Publicatiejaar: 2013
Uitgeverij: Boekenbent



Cover
Heel mooi dat pikzwarte met de witte veer en druppels bloed.


Achterflap
Engel der Wrake is het spannende vervolg op In Mist Gevangen. Anderhalf jaar na de dramatische gebeurtenissen op de Carnissesingel heeft Anne haar leven weer op de rails. De Demons Lair is gerenoveerd en wordt heropend. Ze is verhuisd omdat ze een frisse start wil maken. Helaas is haar nieuwe buurman niet zo van haar gecharmeerd. Sterker nog, bij hun eerste ontmoeting laat hij blijken dat hij haar niet mag.






Mening

Wowwww...
Het duurde even voor ik weer omgeschakeld was richting het lezen van horror. Ik lees het te weinig en moet dan even wennen. Maar als het dan zover is...
Als ik dan in het wereldje van Anne, Dion, Lotte, heksen, Golems, Harpijers, vampieren en helhonden, zit dan wil ik toch verdorie niet eindigen met een vette cliffhanger. Wat doe je mij aan Shirley Ann? Was dit een omnibus geweest: ik had gewoon door gelezen.
 Ik laat mij opnieuw in dit deel meenemen in de bizarre wereld van Anne die onder invloed is van de aantrekkelijke Dion. Zelfs ik raak geïntrigeerd door de man.

Deel twee eindigt waar deel 1 stopte. Eindigde het daar  met dat Anne zwanger bleek van Dion. Hier bevalt ze van twee kinderen. Waarvan 1 door Dion meegenomen wordt op het moment dat het uit Anne komt. Na een aantal maanden opgenomen te zijn geweest, start zij weer in Demons Lair, de tent waar regelmatig bandjes optreden. We komen al snel alle vertrouwde personen uit deel 1 tegen, tenminste diegene die deel 1 overleefden. 
Wel introduceert zij enkele nieuwe , zeer intrigerende personages in de vorm van nieuwe buren. Daarin vallen vooral de agressieve bazige Jackie en de helpende Marcus op.
Anne transformeert langzaam steeds verder tot een demon door het drinken van Dions bloed toen dat nodig was. Bijna is ze de grens al over, maar wordt net op tijd tegengehouden.
De strijd die ze voert met gewone agenten maar ook een special team  van het Instituut voor bijzonder forensisch onderzoektegen allerlei wonderlijke figuren is soms adembenemend. 



'Dit...', gromde hij. 'Is geen duivenveer! Er zit iets achter je aan en ik weet niet wat het is. Wat ik wel weet, is dat het groot is en dat het kan vliegen!'

Echt, dit verhaal zie je regelmatig als een film voor je ogen afspelen als je de harpijen vliegend door de lucht ziet gaan en met hun klauwen een agent beetpakken. Beeldend geschreven dus door deze auteur. Dat ik mij zo laat meesleuren in een voor mij niet vaak beschreven wereld is een blijk van de auteurs kunnen. De auteur verblijft zelf veel in het metalmuziekwereldje en dat proef je duidelijk uit de beschrijvingen van de muzikanten. Extra leuk detail vind ik zelf ook dat je geen personages als in Twilight voor je ziet door haar beschrijvingen. Het voelt donker, viezig, grauw. Wat hoort in dit soort verhalen naar mijn gevoel.
Dit boek is een waardige opvolger van het vorige. Spannender en intrigerender. Ook gewoon bekende personages ook nu weer laten overlijden, is iets wat je niet vaak ziet gebeuren.

Dat ik zo baal dat het boek eindigt met een cliffhanger zegt wel dat ik veel plezier heb gehad. Mocht je nog nooit horror gelezen hebben en twijfelen of je het wat vind, raad ik je dit Zwart bloed aan. Begin bij deel 1 zou ik zeggen. Ik ben nieuwsgierig naar deel 3, want het kind van Anne en Dion moet ergens een belangrijke rol gaan spelen.
Ik hoef zelf niet elke dag dit genre te lezen maar ter afwisseling is dit een zeer smakelijk hapje.

Een duidelijke en vette vier kraaien voor Engel der wrake

Geen opmerkingen:

Een reactie posten