donderdag 14 december 2017

Pijn van Mel Wallis de Vries

Titel: Pijn

Auteur: Mel Wallis de Vries

Uitgeverij: De Fontein

Publicatiedatum: 31 oktober 2017


Omslag

Prachtig! Om te zoenen dat pikzwarte met knalroze in een hardcover. Alsof hij speciaal voor mij gemaakt is

Achterflap

Pijn is de nieuwste jeugdthriller van de succesvolle schrijfster en vijfvoudig winnares van de Prijs van de Jonge Jury, Mel Wallis de Vries.

Op een prachtige, warme nazomeravond wordt het levenloze lichaam van een meisje gevonden. De dader heeft haar laatste minuten op Snapchat gedeeld. Het is het gesprek van de dag. Zeker als ze niet het enige meisje blijkt te zijn...
Vijf meisjes die elkaar niet kennen. Eén dader die de politie te slim af is. En iedereen kan meekijken. Niemand is perfect, maar wat als de hele wereld dat ineens te zien krijgt?

Mening

"De dag dat ik doodging was zo normaal dat het bijna een grap leek."

Voor de cursus 'Hoe start je een boek direct spannend', kan men als voorbeeld wel de bovenstaande zin nemen. Zo start het boek Pijn en there we go...

Ik vind het een heftig verhaal dit keer. Waarschijnlijk komt dit omdat een bepaalde verhaallijn bepaalde emoties aantikt die herinneringen oproepen bij mij. Wat had ik te doen met de Mandy uit het verhaal. Ze zit op de middelbare school en thuis is de situatie zwaar. Haar moeder blijkt alvleesklierkanker te hebben. Het gezin kan het verdriet slecht samen delen. Zus Nina zit liever bij haar vriendje en vader is weinig thuis.
Dan is er een moordenaar die meisjes van rond de 16 dood maakt, maar ook nog eens hun laatste momenten voor zij sterven online gooit. 

In het eerste hoofdstuk lees je de gedachten mee van het meisje terwijl ze langzaam wegglijdt in de dood.

Voor de fans van Mel zijn alle boeken natuurlijk geweldig, maar ik vind deze kenmerkend anders. Dat de auteur een vlotte schrijfstijl in perfecte jongerentaal hanteert is elke lezer bekend. Korte snel leesbare hoofdstukken laten je weer door het boek vliegen. Door het hele boek hangt de spanning en de dreigende sfeer over de meiden heen. Wie is veilig en wie is degene die zo hevig wraak neemt op de meiden? Of jij als volwassene en veellezer misschien sneller doorhebt wie het zal zijn, doet er niet zo toe eigenlijk.  Aangezien je toch altijd moet afwachten of je vermoedens kloppen blijft het ook voor jou spannend. En of je nou tegen het einde 'zie je wel' roept of van ' jemig, die zag ik niet aankomen', maakt geen verschil.
Mel weet als geen ander wat de lezer van haar verlangt en geeft hem dat met stalkers, moorden en angsten. Tot enkele bladzijdes voor het einde vreet je je nagels op, want de spanning werkt zo goed richting een climax.
Daar tussendoor de echte tienerproblemen als huiswerk, ruzies thuis en verliefdheden, maar ook dit keer het omgaan met een moeder die ernstig ziek is en die je gaat verliezen. Het boek eindigt met drie jaar later en de laatste paar zinnen van het boek lieten mij achter met een brok in de keel:



Lieve mama, ik mis je nog elke dag. Maar je bent nog elke dag bij me, omdat je in elke cel van mijn lichaam zit. Je bent de helft van mij. Ik kon het eerst niet hardop zeggen, omdat het te veel pijn deed. Maar ik zeg nu bijna elke dag: ik hou van je. En je had gelijk, dit is niet het einde.


Mel won de afgelopen jaren al een aantal jaren op rij de prijs van de Jonge jury en met Pijn behoort daar bijna al de volgende Jonge Juryprijs bij. Dit boek behoort tot haar beste van haar boeken.





Ink



Geen opmerkingen:

Een reactie posten