zondag 10 september 2017

De doorbraak van Simone van der Vlugt

Titel De doorbraak
Auteur: Simone van der Vlugt
Jaar van uitgave: augustus 2017
Uitgeverij: Prometheus

Simone van der Vlugt behoort tot de top drie van de vrouwelijke thrillerschrijsfters. Saskia, Simone en Esther verkopen met elke boek zoveel dat ze hoog in de top tien van  verkochte boeken belanden. De droom van elke uitgever zou je denken. 
Ik ben geen vaste fan, daar ben ik gewoon heel eerlijk in, die zich naar de winkel haast omdat er weer een nieuw boek uit is. Ik lees ze wel altijd. Het zijn altijd goed geschreven boeken.
Ik vind ze namelijk zeker nooit slecht, maar ook nooit heel erg spannend. Ik was rond bladzijde 180 toen iemand in onze grote facebookgroep schreef, dat ze De doorbraak net uit had en het ongelofelijk spannend had gevonden. Ik verwachte dan ook dat er in de volgende 100 bladzijdes  iets ongelofelijks spannends ging gebeuren. Helaas deel ik de mening niet. De doorbraak is een zeer lekker leesbaar boek met hoofdpersoon Römee Walraven die als zangeres beroemd wordt en daar de nadelen van gaat ondervinden in de vorm van oa een stalker. Tevens speelt er.iets in haar verleden mbt haar oudste broer.Rob,die verdwenen lijkt. Op een dag ontstond in het verleden een knallende ruzie tussen haar vader en broer. Romee ontvluchtte toen het huis. Jouw eigen fantasie vormt zich in d eloop van het verhaal tot wat er gebeurd zal zijn.

Vooral de start van het boek laat mij meeleven met de jonge vrouw, opgroeiend met een vader die haat enorm kleineert. Een triestmakend voorbeeld os hoe trots de kleone Tomee thuis komt, dolblij met de toebedeelde hoofdrol in een musical op school. Haar vader vraagt haar of ze zich soms  beter voelt dan anderen. Ze moet de rol teruggevenaan de juf voor degene die minder goed was
Simone beschrijft de situatie zodat je plaatsvervangend het verdriet en de verbazing voelt als haar vader haar wijst op haar zogenaamde tekortkoming. 

'Ik had een leven thuis en een leven op school. Zonder vrienden want die wilde ze niet mee naar huis nemen.'

Maar als ik een poosje meelees in de fase van de beroemdheid, begint de vrouw me tegen te staan en vind ik het wel een zeur worden. Gelukkig gooit Van der Vlugt dan wel een portie spanning in het verhaal met een stalker, inbraken en personen die je gaat wantrouwen.
Je wordt toch als nog verrast door wat Simone bedacht heeft als afronding van het plot.en laat het duidelijk zijn : het boek leest lekker vlot weg, want de schrijfstijl is prettig te noemen. En als je geen nagelbijtend gruwelijk spannend verhaal verwacht en niet te snel ergert aan de wat zeurende afwachtende hoofdpersoon, dan ga je genieten van het zeker goed gespreven verhaal over Romee.

Spanning       2,5
Originaliteit   3
Leesplezier   4
Plot               3,5
Psychologie  3,5

3,5 ster voor De doorbraak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten