vrijdag 24 februari 2017

Marlen Beek-Visser ondervraagd

Marlen en Max van Olden
Marlen Beek-Visser is auteur van twee boeken: Stem!(ondertitel 'Als deelname aan een talentenjacht een obsessie wordt') verscheen in 2015.  Dit debuut werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2016, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut. En eind van vorig jaar verscheen de tweede thriller Meesterdeal. Een thriller waarin hoofdpersoon Bo ontdekt dat haar zestienjarige dochter een verhouding heeft met haar docent (42). 

Om eens wat andere vragen te stellen dan die altijd gesteld worden, legden wij Marlen 15 vragen voor, waardoor we haar weer een beetje anders leren kennen.
1. Wat is het leukste wat je gisteren hebt gedaan? 
Ik had gisteren (zaterdag) eindelijk eens een dag zonder afspraken, een blanco pagina in mijn agenda. De meeste zaterdagen zijn in deze periode gevuld met signeersessies in boekwinkels. Dat vind ik een van de leukste dingen om te doen: in gesprek gaan met klanten/lezers, waarbij vrijwel altijd mooie (levens)verhalen naar boven komen. Mensen vertellen graag over hun eigen leven en blijkbaar ben ik iemand tegen wie ze makkelijk aan praten. Als ze dan ook nog mijn boek kopen, is dat mooi meegenomen. Maar zo’n zaterdag zonder planning is ook wel eens fijn. Dan kan ik orde op zaken stellen: in alle rust mijn mails beantwoorden, een planning maken voor de komende tijd, wat schrijven, een boodschap doen met mijn dochter, het huis poetsen (jawel) en eindelijk een uurtje lezen. Geen hoogtepunten dus, maar in de volle breedte erg prettig. 

2. Wat wilde je als klein kind worden?
Eerst dierenarts en toen ik iets ouder was arts. Nu moet ik er niet aan denken om daar waar nodig met een mes(je) iemands huid te openen...

3. Welk klusje heb je een hekel aan?
Boodschappen opruimen. Het doen van de weekendboodschappen vind ik best oké. Maar vervolgens een kwartier lang alles op z’n plek leggen en zetten, dat vind ik zo’n stomme klus. Ik ben er te ongeduldig voor, denk ik. Regelmatig schakel ik hiervoor vaak de kinderen in.

4. Als je getuige zou kunnen zijn van elke gebeurtenis in het verleden, heden of toekomst, welke zou het dan zijn?
Ik zou graag een kijkje nemen in het leven van mijn opa en oma in oorlogstijd. Ze hadden tien kinderen, maar hadden het naar omstandigheden redelijk goed. Daarom lieten ze vaak ook andere kinderen mee-eten, die het slechter hadden getroffen. Dat vind ik mooi. Ik zou graag zien hoe het eraan toe ging wanneer ze met zo’n grote club aan tafel gingen.

5. Als je de loterij zou winnen, wat zou je dan als eerste doen?
Tijd kopen. Oftewel, mijn leven zo inrichten dat ik minder tijd aan betaalde arbeid zou hoeven te besteden en meer tijd kon steken in schrijven en schrijfgerelateerde zaken. En ik zou vrijwilligerswerk gaan doen, bijvoorbeeld voor eenzame en/of dementerende ouderen. Verder zou ik, als het bedrag toereikend was, een bescheiden huisje kopen voor onze kinderen. Een gift aan een goed doel zou (uiteraard) ook op het lijstje staan.

6.Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn?(natuurlijk ook waarom die).
37 jaar. Oud genoeg om enigszins te kunnen overzien wat echt belangrijk is in het leven, maar toch nog lekker ‘jong’ en fit. Alhoewel ik nu ook een handstand in de woonkamer doe en een ‘achteroverduik’ in het zwembad :-)

7. Wat was het eerste dat je kocht van je eerste salaris?
Al sla je me dood. Het had vast iets te maken met kleding. Wat ik nog wel, is dat ik mijn man en zijn pleegvader heb getrakteerd op een etentje. 

8. Wat heb je als achtergrondfoto op je mobiel?
Een foto van mijn zoon en dochter op de screensaver en een foto van mijn man, drinkend uit een kokosnoot :-), als gewone achtergrondfoto.

9. Je gaat lunchen; wat bestel je?
Het liefst iets met vis, ook in geval van een diner.

10. Huil je wel eens bij een film?
Ik huil vrijwel nooit bij een film an sich, maar ik kan wel ontroerd raken door muziek. Dus als bij een filmscene gevoelige muziek klinkt, dan worden mijn ogen een enkele keer nat.

11.Wat is je guilty pleasure op het gebied van televisie?
Ik kijk weinig tv. Eigenlijk alleen het journaal en soms een talkshow. Behalve op vrijdagavond. Dan kijk ik af en toe naar The Voice met onze dochter. Ik vind het commerciële circus eromheen niks, maar ik hou ervan als mensen mooi kunnen zingen. Dan gaat het volume hard en mag niemand erdoorheen praten. Ik wil elke noot horen. 

12. Wat is het laatste liedje dat je hebt geluisterd?
Wherever you will go van The Calling. Gisteravond heb ik het voluit meegezongen toen ik over de snelweg reed. Heerlijk! Ik hou sowieso van rock, met ruige stemmen en gierende gitaren.


13. Naar wie was je laatste appje? En mogen we weten wat je stuurde?
Naar een deelneemster van de laatste schrijfweek. Zij heeft haar manuscript af en is op zoek naar een uitgever. Ik heb haar beloofd om haar naam te noemen bij mijn contacten in de uitgeverswereld. Ik ben onder de indruk van haar bijzondere verhaal en haar sobere, rake schrijfstijl. 


14. Waar kun je je enorm aan ergeren?
Negativiteit en gezeur. Denken in problemen in plaats van in oplossingen. Ik krijg van veel dingen energie, maar dit vind ik energieverslindend. 

15. Wat is je meest gebruikte emoji?
Ik denk de knipoog. Ik vind dat je jezelf niet te serieus moet nemen en moet kunnen lachen om dingen die mis gaan. Een prikkelende stelling naar een ander toe doe ik ook graag, maar alleen als ik zeker weet dat die ander het kan hebben. En voorzien van een knipoog, dus. Voor de zekerheid ;-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten