dinsdag 17 januari 2017

Naar huis - Harlan Coben

Auteur:
Harlan Coben
(januari ’62) is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Zijn boeken zijn wereldwijde bestsellers. In 1990 verscheen zijn eerste thriller. Hij schrijft stand-alones en thrillers over zijn vaste personage Myron Bolitar en diens familie. Coben woont in New Jersey met zijn vrouw en vier kinderen.


Cover:
Een interessante cover. De naam van de auteur toch wat speels op de cover. Daaromheen regendruppels en onderin zie je in een zijspiegel van een auto een jongetje zitten. Is dat die jongen die al 10 jaar vermist wordt? Vanwege de cover zal ik het boek zeker oppakken.


Het verhaal:
De jongen die al tien jaar wordt vermist staat opeens recht voor hem…
Een decennium geleden werden twee zonen van twee welgestelde families ontvoerd. Er werd losgeld geëist, maar sindsdien is er niets meer van de jongens vernomen. Geen enkel spoor is er van hen terug te vinden.
Tien jaar lang hadden hun families niets dan pijnlijke herinneringen en hoopten ze radeloos op de dag die nu eindelijk aanbreekt: Myron Bolitar en zijn zakenpartner Win denken dat ze een van de gekidnapte jongens hebben gevonden. Waar is hij al die tijd geweest en wat kan hij zich nog herinneren van die cruciale dag? En misschien nog wel belangrijker: wat kan hij Myron en Win vertellen over het lot van zijn nog altijd vermiste vriend?


Mijn mening:
Van Harlan Coben ben ik eigenlijk al gewend dat hij heerlijke spannende thrillers kan schrijven en dat heeft hij dit keer weer gedaan. Als je nog niks van deze schrijver hebt gelezen zal ik het zeker aanraden om het toch eens te proberen.

Naar huis is van de serie rondom Myron Bolitar. Inmiddels deel 11 al, maar ik vind dat je ze zeker los van elkaar kunt lezen.
De schrijfstijl vind ik heerlijk. Hij kan zo mooi beeldend schrijven dat je echt in het boek zit. Niet alleen de acties laat hij goed naar voren komen. Ook de kleine details laat Coben goed naar voren komen.
Dit was ook zeker weer een ontzettend spannend boek. De actie begint al snel en je voelt de spanning van het begin tot het eind van verhaal. Wel voelde ik in het laatste hoofdstuk aan hoe het af zou lopen, maar toch kwam het in het totaal als een aangename verrassing. Tussen de spanningen door laat de auteur ook nog wat humoristische citaten tussen de regels vallen.

Big Cyndi’s make-up was doorgelopen, zodat haar gezicht er nu uitzag als een doos vetkrijtjes die te dicht bij de kachel heeft gestaan.

Het boek wordt verteld uit de hoofdpersonages Myron en Win. Ze wisselen zich goed af. Echt inleven gaat niet in deze personen, maar je zit gewoon in het verhaal. Je bent er eigenlijk gewoon bij als toeschouwer en zo beleef je ook het gehele verhaal tot het eind.

Harlan Coben heeft weer een verschrikkelijk goed verhaal neergezet. Ik heb nog niet alle boeken van hem gelezen dus ik heb nog genoeg te lezen van hem.

Plot: 5
Schrijfstijl: 5
Leesplezier: 5
Originaliteit: 4
Psychologie: 4
Spanning: 4


Naar huis krijgt van mij 4,5 sterren.


Brenda







Geen opmerkingen:

Een reactie posten