maandag 22 augustus 2016

De vakantiekoffer van Mark van Dijk

Ik zal me even kort voorstellen, mijn naam is Mark van Dijk en ik schrijf. Na twee thrillers, een kinderboek en een roman, wordt er nu hard gewerkt aan de vertaling van de vijf kerstboeken van Charles Dickens, waarvan A Christmas Carol eind dit jaar als eerste zal verschijnen. Maar goed, zo ver zijn we nog niet. Eerst…

Vakantie

Sowieso een beetje een beladen onderwerp hier in huis. Waar zij al maanden van te voren uitkijkt naar de vakantie, ben ik al blij als ik eens een dagje thuis zit. Met de wekker die vroeg gaat, een full time baan naast het schrijven en de kinderen, doe ik het eigenlijk al voor een middagje op het Kattukse strand. Het meeste komt dat door alle tijd die je in mijn ogen verkwanselt met het uitzoeken van de vakantie, het boeken, koffers inpakken, de reis naar je vakantiebestemming, de reis terug, de veertig draaien was als je weer thuis bent, etc. Al die kostbare tijd kun je zo in je zak steken als je thuisblijft. Bovendien heeft de wereld bar weinig landen die ik dolgraag eens zou willen bezoeken. Engeland, Schotland en Ierland. Dan heb je het eigenlijk wel gehad, de rest google ik wel als het nodig is. Veel veiliger ook, tegenwoordig.

Maar op die manier kom je nergens meer en het klinkt al gauw een beetje zuur. En ik ben juist alles behalve zuur, dus hebben we gelukkig een aardig compromis gevonden: cruisen. Op onze huwelijksreis zijn we wezen cruisen door de Cariben en eindelijk ging er een vakantiewereld voor me open. Iedere dag een ander land, tussendoor een beetje varen en ondertussen heb je de geneugten van een vijfsterren hotel. Alleen de 12 uur durende vliegreis naar Florida, Amerika was een beetje armoe, zeker met die super strenge douane daar, maar vooruit. Toen hadden we de westkant van het Caribisch gebied te pakken, later nog eens terug geweest voor de oostkant. Heerlijke tijd. Na vorig jaar te zijn thuisgebleven, dit jaar weer een cruise. Niet weer zo ver weg en dus niet zo exotisch, (lees: zonder vliegende vissen om het schip heen, niet met dolfijnen zwemmen, geen Maya ruïnes bekijken, geen schildpaddenfarm bezoeken), maar gewoon lekker in Rotterdam op het schip stappen. En ondanks dat we ook een paar dagen op zee zitten, die minstens zo leuk zijn, zien we in een goede week tijd eerst Duitsland, vervolgens Engeland, Frankrijk en België en dan weer naar huis. Ongetwijfeld zal er in deze landen ook weer van alles te doen zijn, al ben ik nog het meest nieuwsgierig naar Engeland. Daar ben ik nog nooit geweest. Hopelijk kunnen we nog even in Londen kijken, bij het Charles Dickensmuseum, dan kan ik dat ook weer afvinken.

Maar het meest van alles verheug ik me op lekker bij het zwemband hangen met een biertje en een goed boek. Qua lezen loop ik hopeloos achter, maar ik wil in ieder geval een paar boeken goed maken. Ik heb de laatste roman Harem van Ronald Giphart nog op de plank liggen. En ook een lokale roman De Aartsvader, geschreven door Peter van Duijvenboden is me met klem aangeraden. En nadat ik vorig jaar De Kronieken van Blackstone van John Saul gelezen heb, over een verlaten gesticht, verslind ik alles wat hij geschreven heeft. Wat een goede schrijver! Als je van enge verhalen houdt, en een vlotte, toegankelijke schrijfstijl, kan ik hem van harte aanbevelen. Net als de verhalen van Joe Hill, Hoorns was ik zo onder de indruk van deze man, die overigens de zoon van Stephen King is, dat ik meteen al zijn boeken heb aangeschaft. Nu zit ik met smart op de vertaling van zijn laatste boek Fireman te wachten, want ik ben een luie lezer en lees eigenlijk alleen in mijn eigen taal. Deels omdat ik een luie lezer ben, maar ook omdat Nederlands gewoon een hele mooie taal is. Ook liggen er nog ongelezen boeken op de stapel van Dean Koontz, Stephen King, Mo Hayder en Michael Robotham. Zo veel te lezen en zo weinig tijd. Ach, een luxeprobleem.

Iedereen alvast een fijne vakantie en veel leesplezier!