vrijdag 22 april 2016

Prince

Tussen 2 TV programma’s door zie ik een quote op Facebook…ik hou van quotes en net als ik wil reageren, valt mijn oog op een ander bericht. Er staat R.I.P. Prince. WTF? Is dit een verlate 1 april grap? Dit zal toch zeker niet waar zijn? Ik klik gelijk naar een nieuwssite en daar staat het met grote letters. Prince is overleden op 57-jarige leeftijd, oorzaak is nog onbekend.

Man…this must be the year all the ‘big’ guys are called to heaven…of zoiets. Het werd er zeker een beetje saai en stil…er is een erg coole band aan het ontstaan daar boven…helaas betekent dat voor ons stervelingen beneden dat het hier ook een beetje stiller en saaier wordt…bah.

Als ik aan Prince denk, dan denk ik aan het album 1999. Het is uitgebracht in 1982, in 1983 ging ik voor de tweede keer naar Roemenië en had een hele lijst van LP’s gekregen welke ik mee moest nemen voor de vrienden die ik het jaar ervoor gemaakt had. Bovenaan die lijst stond het album 1999 van Prince. Ik kende de muziek van Prince niet echt goed en nieuwsgierig als ik was zette ik de LP op om er naar te luisteren en was prettig verrast. Dit was echt een heel cool album.

Bijna had ik de neiging om de LP stiekem niet mee te nemen naar Roemenië…maar ja dat kon ik niet maken vond ik. Gelukkig had ik nog een leeg cassettebandje en heb ik de plaat opgenomen. Ik heb eigenlijk geen idee of ik het bandje nog heb…ik weet wel dat ergens hoog in een kast zo ongeveer al mijn cassettebandjes nog moeten liggen…misschien toch maar eens naar op zoek gaan binnenkort.

Gek genoeg heb ik verder nooit een LP of CD van Prince gekocht…ik vond de nummers wel mooi hoor daar niet van, maar ik was in die tijd toch meer fan van andere muziek zoals Bob Marley, U2, Queen, David Bowie etc. Eigenlijk vond ik de hits van Prince wel cool, ik kan zo niet 1,2, 3 een slecht nummer opnoemen…wel een aantal favo’s. te beginnen met 1999, I would die 4 you, Sign ‘O’ The Times, When Doves Cry en Diamonds And Pearls.

En ineens was er de gekkigheid met de naam…Prince werd The Symbol en The Artist Formerly Known As Prince…er is helaas zo goed als geen Prince video te vinden…alles werd verwijderd i.v.m. het schenden van de auteursrechten…ik heb er nog wel twee gevonden…de nummers Batdance en Partyman allebei gemaakt voor de film Batman uit 1989. Ik heb er nog een mini-CD singeltje van.

Ondanks al die ‘gekkigheid’, waardoor ik hem een beetje uit het oog ben verloren omdat ik een aantal zaken toch iets te dramaqueenerig vond…blijft het reuze zonde en een groot gemis voor de muziekwereld en zijn fans.

When Doves Cry

How can you just leave me standing?
Alone in a world that's so cold? (So cold)
Maybe I'm just too demanding
Maybe I'm just like my father too bold
Maybe you're just like my mother
She's never satisfied (She's never satisfied)
Why do we scream at each other
This is what it sounds like
When doves cry

May He let it Purple Rain in heaven.


Ann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten