vrijdag 26 februari 2016

De doodsvogel - Samuel Bjørk

Achterflap:
Een Holger Munch-thriller. In De doodsvogel van Samuel Bjørk wordt Holger Munch op een nieuwe zaak gezet: een tienermeisje is ritueel vermoord.
De bijdrage van rechercheur Mia Krüger is cruciaal,  maar ze worstelt met een depressie. Dan duikt er een verontrustend filmpje op waarin vaag iemand te zien is die verkleed is als uil, de doodsvogel. Ondertussen wordt Munchs dochter in een romantische affaire getrokken die haar op het pad brengt van een zieke geest.
Ik reis alleen van Samuel Bjørk werd direct na het verschijnen een internationaal succes. 
De doodsvogel is het volgende deel in de spannende reeks met Holger Munch en Mia Krüger in de hoofdrollen. De serie wordt in meer dan 20 landen vertaald. 

Cover:
De cover vind ik niet heel speciaal, het heeft dezelfde overeenkomsten, dezelfde kleurtinten. Ook hier zien we een boslandschap, maar dan zien we hier op de achtergrond een zwarte gedaante. Maar doordat ik Samuel Bjørks debuut Ik reis alleen heb gelezen, ben ik heel nieuwsgierig naar deel twee. Ik zou het daarom zeker oppakken in de winkel. 

Mijn mening:
Wat voelt het toch vertrouwd om hoofdpersonages Holger Munch en Mia Krüger weer tegen te komen in Samuel Bjørks tweede boek. Je leert ze nog beter kennen.
Holger, die nog steeds moeite heeft met zijn scheiding van tien jaar geleden, maar toch besluit om zijn trouwring af te doen. Qua gezondheid maak ik me wel zorgen, wat kan die man roken zeg, de ene sigaret is nog niet uit of de volgende steekt hij alweer aan. Hij is trots op zijn team, ze vullen elkaar goed aan. Ook kan hij dit keer niet zonder de hulp van Mia Krüger. Mia, die nog steeds worstelt met de dood van haar zus en soms is de aantrekkingskracht zo groot dat ze zelf ook verlangt naar de dood. Dan zijn ze tenminste weer samen. Mia zit midden in een depressie en ze grijpt dan ook regelmatig naar de fles. Je begrijpt deze personages nog beter. Holger, Mia en het team krijgen een pittige moordzaak voor hun kiezen. Een tienermeisje wordt op een bizarre manier gevonden: naakt in het bos omringt door veren, haar armen zijn in een bepaalde positie geplaatst , kaarsen rondom het lichaam. Het is duidelijk dat het een ritueel is, een offer. 
Het team komt erachter wie het slachtoffer is en waar ze vandaan komt. Het is Camilla Green, ze woonde op kwekerij Hurumlandet, een soort instelling voor probleemkinderen. Wanneer Holger en zijn team op een dood spoor zitten duikt er een filmpje op. Door de beschrijving en details zie je als lezer het filmpje voor je, gruwelijk en het bezorgt je de nodige kippenvel. Wie doet zoiets? Het is al snel duidelijk wie het is op het filmpje die alle gruwelijkheden moet ondergaan. Sommige details worden je heel gauw duidelijk. Het is onvoorstelbaar wat zich afspeelt op het filmpje.

Dit boek is opgedeeld in 9 delen en bevat 80 korte hoofdstukken. Het boek leest daardoor gemakkelijk en vlot. De kunst is in deze gruwelijk sterke thriller dat de auteur je op een spoor zet , de alarmbellen gaan rinkelen bij de lezer, dat je het denkt te weten maar dat je het goed mis hebt. Want door de diverse wendingen wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet. Ik hou wel van deze verrassingen, want daardoor blijft het spannend. De verschillende verhaallijnen smelten op het eind samen. En op het eind beneemt het verhaal je even de adem, want dit mag niet gebeuren, de auteur heeft nog even een verrassing voor me in petto. Met een brok in je keel bereid je je voor op het ergste . 

Samuel Bjørk had mij met zijn debuut al verrast en de lat lag hoog na alle positieve reacties die hij kreeg op Ik reis alleen. Maar De doodsvogel is ook zeker een topper en een aanrader voor alle thrillerliefhebbers. 
Een boek waar je geen spijt van gaat krijgen. Laat deel drie maar komen!!!!!

Plot 5
Schrijfstijl 5
Leesplezier 5
Originaliteit 5
Psychologie 5 
Spanning 4 

Ik geef De doodsvogel een dikke 5 sterren. 

Lydia Buist
Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten