vrijdag 22 januari 2016

Heden rood, morgen dood - Jonathan Sonnst

De omslag
Je hebt weleens van die omslagen waar je helemaal niet warm van wordt en zo is de omslag van deze misdaadroman. Maar daarentegen staat de tekst op de omslag me wel aan: "Bitch? Dat vind ik een eretitel". Kijk dat is nu iets waar ik wel allemaal ideeën bij krijg en ook de tekst op de achterflap laat me warm lopen voor deze thriller. Ik ben benieuwd naar deze onbekende Zuiderbuur. Kijken wat er wint: de omslag of de inhoud, ik denk dat ik het wel weet..

Het verhaal

He jij daar, Ja jij. Doe maar niet alsof je me niet kan horen. Ik heb het tegen jou. In deze vertelling speel ik niet de heldin, wel de andere rol.

Wie is Erica Steen? Wie is Eva Krap? Wat doe jij als je je leven niet meer veilig bent? Als je verdachte numero één bent van wapensmokkel? Juist, je gaat op de vlucht en neemt een andere identiteit aan. Zo ook Erica Steen, of is het nu Eva Krap, wie is wie?? En wat is er gebeurd?.
Wanneer 'Erica' na haar verblijf in Nigeria denkt terug te kunnen keren naar België om daar een nieuw bestaan te beginnen met een fortuin aan gestolen losgeld, loopt het fout. 
Ze wordt verliefd. En als dan blijkt dat ze ook nog ontmaskerd is en gechanteerd wordt voor haar identiteit en daden, zal Erica alles op alles zetten om de Blauwe Kamer terug te pakken.

Mijn mening

Dat is nu Erica Steen ten voeten uit. Weerbarstig en onhandelbaar tot op het eind!

Het is even inkomen in het boek met de vele titels vanuit het leger en de commando`s, expats, maar al gauw wint de nieuwsgierigheid naar het hoe en waarom Erica, Erica is en wat is er gebeurd. Ze vertelt haar verhaal aan Steven Jespers, een journalist, en zo kom je te weten wat er allemaal gebeurd is. 

Het zijn korte hoofdstukken, makkelijk leesbare tekst, behalve de vele militaire afkortingen dan, het heeft een hoog militair gehalte, NAVO, Expats, POSA en piraterij maar ondanks dat ik daar eigenlijk helemaal niet warm voor loop, bevat het boek een verhaal wat me wel pakt. Mijn nieuwsgierigheid wint het van de desinteresse, de vasthoudendheid van Erica, en de ontwikkelingen maken dat ik geboeid blijf en zelfs het boek slecht kan weg leggen.

Ook heeft Jonathan de spanning goed op gebouwd, steeds raak je verder verstrikt in het web van spionage en chantage, zelfs ik blijf geboeid en dat verbaast me. Maar dat is dan ook wel een compliment voor Jonathan Sonsst. Als ik eerlijk beken, denk ik dat dit een heerlijke 'mannenthriller' is, maar toch heeft het ook iets waardoor wij vrouwen geboeid blijven. De personage Erica is zo neergezet dat je gelooft in deze powervrouw wie agressie en zelfs moord niet schuwt, maar toch heeft ze ook een zachte kant en dat samen maakt haar een heel interessante hoofdpersonage.

Erica, is zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken

Haar vasthoudendheid om de Blauwe Kamer terug te pakken en haar infiltratie in het advocaten kantoor maken dat het verhaal steeds spannender wordt.

Dit vind ik dus leuk he, een boek, waarvan ik niet had gedacht dat ik het iets zou vinden, blijkt een boek te zijn wat ik bijna niet kan weg leggen en wat ik ondanks alle termen het een plezierig boek vind om te lezen, terwijl ik dit normaal gesproken weg zou hebben gelegd. Maar zoals mijn stelling luid; elk boek heeft iets positiefs! komt dit in dit geval weer helemaal uit. Tot het einde aan toe blijft het spannend en ik ben dan ook blij dat ik deel 2 Dode honden bijten niet ook in de kast heb staan, want deze ga ik zeker weten gauw oppakken. Ik wil weten hoe of het verder gaat met Erica, de Blauwe Kamer en Lex….. Want ik ben er al achter dat niets is wat het lijkt in de boeken van Jonathan Sonsst.

Game over? No fucking way

Spanning 5
Plot 4
Originaliteit 3
Leesplezier 5
Schrijfstijl 3
Psychologie 4

4 sterren voor Heden rood, morgen dood.

Ik kan jullie dit boek zeker aanraden, want de spanning en de personages maken het een heel verrassende thriller, waar ik erg van genoten heb.

Moon
Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten