zaterdag 26 december 2015

Judith Visser: 2015 in boeken

Was 2015 een bijzonder jaar op boekengebied voor jou? Waarom wel/niet?
2015 was het eerste jaar waarin er, sinds mijn debuut in 2006, niets nieuws van mij is verschenen. Dat is dus best ongewoon. Maar het was ook een jaar waarin ik heel hard gewerkt heb aan mijn nieuwe boek. Een boek dat bijzonder is voor mij. En daarom is mijn antwoord op deze vraag: ja!

Las je veel dit jaar en aan welke hoeveelheid moeten we dan denken??
Ik lees ongeveer twee boeken per maand, soms minder, dus ik heb ongeveer twintig boeken gelezen. Of dat veel is weet ik niet. Ik denk het niet. Over het algemeen kan ik nooit meer dan een paar bladzijden achter elkaar lezen, daarna is mijn aandacht weg, en daarom duurt het vaak lang voordat ik een boek uit heb. Maar ik ben wel altijd in een boek bezig. Ik lees namelijk tijdens mijn maaltijden, dus er ligt standaard een boek op de keukentafel.


Welke boeken sprongen er boven uit voor jou? Waarom deze?

Soms weet ik niet meer wanneer ik een boek nou precies las: was het dit jaar of het jaar daarvoor? De meeste boeken die ik lees zijn al wat ouder, dus ik kan het niet controleren door naar de verschijningsdatum te kijken. Maar één boek waarvan ik zeker weet dat ik het in 2015 las is Alleen met de goden, van Alex Boogers. Waanzinnig goed. Nederlandse romans zijn vaak óf mooi geschreven, óf vertellen een boeiend verhaal, maar zelden bieden ze het allebei. Dit boek doet dat wel. Een aanrader voor iedereen die nog een kerstcadeau zoekt.

Welk boek vond je eventueel tegenvallen en waarom?
Hoe erg deze bekentenis ook is: ongeveer de helft van de boeken waar ik in begin lees ik niet uit... Maar dat ligt eerder aan mij dan aan het betreffende boek. Ik raak gewoon heel moeilijk écht geboeid. Dus ik ga de boeken die ik vond tegenvallen niet noemen, want een ander vindt ze misschien wel mooi. En het zou ook niet erg collegiaal zijn van me.

Wat kunnen wij van jou in 2016 verwachten?
Dat kan ik je wél vertellen! :)
Meteen aan het begin van het nieuwe jaar, in januari al, verschijnt mijn roman In seizoenen. Het gaat over een vrouw die te horen krijgt dat ze niet lang meer te leven heeft. Wat doet dat met haar, en haar omgeving? Een thema waar helaas veel te veel mensen mee te maken krijgen. Ook voor mij komt het erg dichtbij. Ik hoop dat ik mensen ermee kan raken. Er zit veel gevoel in dit boek.
Het is dus geen thriller. Maar mijn stijl is mijn stijl. Dus mensen die mijn boeken voorheen graag lazen, zullen ook In seizoenen prettig vinden om te lezen. Althans, dat hoop ik!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten