zaterdag 12 december 2015

Duorecensie: Knekelhuis - Dinie Bell

Cover :
Lydia: Een aparte cover, we zien een geraamte van een romp met een wit kruis er doorheen. Een sombere achtergrondkleur. Persoonlijk was mijn voorkeur een cover geweest van een afgelegen huis oftewel een spookhuis.

Miriam: Een sobere cover, eenvoudig en op zich passend. Ik had een spookhuis logischer gevonden. 

Achterflap :
Lynns nieuwe woning staat vanwege een dubbele moord die er in het verleden gepleegd is bekend als spookhuis. Hoewel ze niet in geesten gelooft, heeft Lynn vanaf het moment dat ze de woning betrekt toch het gevoel dat ze er niet alleen is.
Langzaam maar zeker begint ze dan ook te twijfelen aan haar opvatting.
Waart het jonge, vermoorde echtpaar nog in Lynns huis rond?
Of hebben de macabere gebeurtenissen te maken met haar buurman Mark, die heel charismatisch is en op wie Lynn op slag verliefd wordt, maar van wie de bewoners van het nabij gelegen dorp denken dat hij de moorden op zijn geweten heeft?

Het verhaal:
Lydia: Lynn is auteur en is bezig met het schrijven van haar roman. Ze koopt een huis die afgelegen staat nabij het dorp, mensen ontwijken het huis. Nadat er een lugubere moord is gepleegd wordt Lynns droomhuis door het dorp een spookhuis genoemd.
Lynn maakt kennis met haar nieuwe buren Mark en zijn tweelingzus Martine. Tijdens deze kennismaking vertelt Martine wie het waren die vermoord zijn, ze hadden een naam gekregen, Esther en Ron. Ook wist Lynn waar in de woning de moord was gepleegd, dit had ze liever niet geweten.
Er gebeuren raadselachtige en mysterieuze gebeurtenissen in het huis, ze hoort stemmen.
Het huis was haar droom en ze laat zich niet wegjagen. Lynn wordt verliefd op buurman Mark , ondanks dat de dorpsbewoners hem verdenken van moord op het echtpaar in haar huis. Maakt liefde blind of heeft Mark echt niks te maken met de moorden?

Miriam: Lynn is schrijfster en voordat ze aan haar nieuwe boek begint, koopt ze een huis. Een huis op het platteland waar ze in alle rust kan gaan schrijven. Voor haar het perfecte huis, maar volgens de dorpsbewoners spookt het er. De vorige bewoners zijn er op gruwelijke wijze om het leven gekomen en naar het schijnt hebben ze het huis nooit echt verlaten. Lynn laat zich niet het veld slaan door de spookverhalen en neemt haar intrek.
Na niet al te lange tijd gebeuren er vreemde dingen in en rondom het huis en Lynn krijgt haar twijfels. Zou men dan toch gelijk hebben? Spookt het? Of is er iets anders aan de hand?
Ze maakt kennis met haar buren, broer en zus Mark en Mart(ine) de Koster. Lynn valt als een blok voor Mark en raakt bevriend met Martine. Van politieagent Bob hoort ze dat Mark in eerste instantie verdacht werd van de moorden, maar alle waarschuwingen wat hem betreft laat ze langs zich heen gaan.
De gebeurtenissen in het huis gaan van kwaad tot erger…
Wat is er aan de hand?

Onze mening:
Lydia: Het boek begint met een spannend en gruwelijk proloog, de toon is gezet. Het leest vlot en elk hoofdstuk begint met een citaat of quote van bekende mensen, goed bedacht, een keer wat anders. Het verhaal is realistisch geschreven en houdt je tot de laatste pagina in de greep. Personage Lynn komt goed uit de bus, ik verplaatste me in Lynn en dat maakte het alleen maar realistischer. Ik voelde de grimmige sfeer. Dinie weet de spanning goed in het verhaal te houden, het verslapt geen enkele seconde. Knekelhuis is een goed verhaal dat de aandacht weet vast te houden, het is beeldend geschreven en het verhaal leest alsof je een film aan het bekijken bent. Met een beetje fantasie zag ik de beelden voor me. 

Miriam: De proloog begint goed. Je ziet de moord op de vorige bewoners door de ogen van de dader. Een lekkere binnenkomer! De hoofdstukken worden aangeduid met quotes van diverse personen, goed gevonden en erg passend.
Het boek leest lekker weg door de vlotte schrijfstijl van Dinie Bell. Af en toe doet het wat oubollig aan, maar het tempo zit er goed in en de spanning wordt steeds meer opgevoerd. Lynn wordt neergezet als een sterke vrouw die zich niet gauw van de wijs laat brengen. Ze heeft een doel voor ogen en laat zich daar niet vanaf brengen. Tenminste, zo lijkt het in het begin. Zodra ze buurman Mark ontmoet, verandert ze behoorlijk. Ze wordt zeurderig en afhankelijk en dat is erg jammer. Mark wordt op een voetstuk geplaatst, maar als er rare dingen in huis gebeuren, belt ze politieagent Bob, die overigens ook tot over zijn oren verliefd op haar is.

LydiaKnekelhuis is adembenemend,  huiveringwekkend en een aanrader voor een ieder die graag thrillers leest. Het is niet verstandig om dit boek voor het slapen gaan te lezen, of midden in de nacht. Het heeft mij de nodige rillingen bezorgd. En dan de ontknoping, ik was verrast en verbaasd en ik had alles verwacht maar niet dit.
Ik wist niet wat me te wachten stond want ik heb nog nooit iets van Dinie Bell gelezen. Maar ik kan jullie wel zeggen dat ik deze auteur in de gaten ga houden. Dinie heeft alles in huis om een goede thriller te schrijven. Met de juiste ingrediënten is Knekelhuis een thriller geworden die staat als een klok en die de lezer de nodige rillingen bezorgt.

MiriamHet tempo in het verhaal blijft hoog en zakt nergens in, goed gedaan en dat maakt dat je door blijft lezen. Sommige stukken gaan wel wat te snel, waardoor de geloofwaardigheid wat in het gedrang komt. Gaandeweg het verhaal zakt wel mijn enthousiasme voor het verhaal
En dan komt het plot. Dat plot zag je al wel aankomen en was geen verrassing. Het is tot in de puntjes uitgewerkt en klopt helemaal, maar het is té makkelijk, té ongeloofwaardig.
Het vorige boek van Dinie Bell dat ik aan het begin van dit jaar las, Hysteria, kon me meer bekoren.
Het boek heeft overigens een mooi nawoord, waarin de schrijfster liefdevol over haar vader schrijft. Mooi!

Lydia:

Leesplezier 5
Schrijfstijl 4
Spanning 4
Plot 5
Psychologie 4
Originaliteit 5

Knekelhuis krijgt van mij 4,5 ster

Miriam: 

Leesplezier: 3
Schrijfstijl: 3
Spanning: 3
Plot: 2,5
Psychologie: 3
Originaliteit: 3

Knekelhuis krijgt van mij 3 sterren

Bekijk op bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten