zaterdag 7 november 2015

Duorecensie: Schakels - Nico de Beer

Nico de Beer publiceerde tussen 1998 en 2007 drie romans. Schakels is de eerste thriller.
Het is de eerste ‘Steven Goossens thriller’ in een reeks. Goossens is een Antwerpse rechercheur die voor de vreemdelingenpolitie werkt. In dit eerste deel gaat hij achter mensenhandelaren aan die Poolse vrouwen de prostitutie in lokken. (Bron: www.letterrijn.nl)

De cover:
Karin: in één woord: prachtig. Ik hou van rood, de sfeer is zorgwekkend en het is zeer passend bij het verhaal.

Moon: Oh de cover heeft wel iets, dat is wat gelijk door mijn hoofd spookt wanneer ik het boek ontvang van Uitgeverij LetterRijn. Een omslag met op de achtergrond een stadsgezicht en in vage contouren een vrouw met de handen aan elkaar gebonden door een schakelketting. De uitstraling heeft wel iets mysterieus wat mijn aandacht trekt en mijn gedachten aan het werk zet .. Waarom is de vrouw geboeid? Waar speelt het zich af? Dat is iets wat mij altijd trekt in een cover als gelijk mijn aandacht getrokken is en mijn hersens gaan kraken. Daar word ik blij van en zou dan ook zeker het boek oppakken om de achterkant te lezen.

De achterflap:
De Brusselse taxichauffeur Walter Sevenijns staat ’s nachts in de hoerenbuurt op een klant te wachten. Hij hoort iemand gillen en gaat op onderzoek uit. Op de binnenplaats van een club staat een aan de muur geketende vrouw. Dan gaat een deur open, wordt de ketting losgemaakt en de vrouw naar binnen getrokken.
Walter raakt het beeld van de prostituee niet kwijt en bedenkt een plan om haar te bevrijden. Hij treft vergaande voorbereidingen voor zijn eenmansactie, maar tegen wie hij het moet opnemen is hem niet duidelijk.
Rechercheur Steven Goossens krijgt het dossier over een vermiste Poolse vrouw op zijn bureau. Samen met zijn collega Kris van Diemen komt hij een Pool op het spoor die met de zaak te maken heeft. Het kat-en-muisspel dat volgt, leidt tot Goossens’ vertrek naar Polen, waar hij in het kader van grensoverschrijdende politiesamenwerking dertig dagen de tijd heeft om de vrouwenhandelaar op te sporen en in te rekenen.

Onze mening:
Karin: wat een voorrecht om dit boek alvast gelezen te mogen hebben. Ik was nog niet bekend met Nico de Beer en ik val gelijk maar met de deur in huis: wat vond ik dit ge-wel-dig.
Vanaf de openingszin: ‘Op de dag van zijn verdwijning liet Walter Sevenijns een brief achter voor zijn vrouw.’, was ik compleet verknocht aan dit verhaal. Het heeft me weten te boeien van de eerste tot de laatste letter. De schrijfstijl: eigen, kort maar krachtig, mooi en goed taalgebruik en werkelijk zo fijn weg te lezen. Ook bijzonder knap hoe beeldend de plaatsen in Polen en België beschreven worden, het is alsof je middenin de film zit. Het verhaal: zo sterk en gevarieerd met indrukwekkende lagen. En wat een bijzonder staaltje werk. Het zet je tot denken, hoe gruwelijk is de vrouwenhandel, het is of je daadwerkelijk hebt meegekeken in deze afschuwelijke ellende die gewoonweg bestaat.

We wachten op het voorjaar mompelde hij.

Moon: Een boek van een voor mij onbekende schrijver kreeg ik toegestuurd door Sandra van LetterRijn. Nu ben ik al wat gewend de laatste tijd en vind ik het mega leuk om nieuwe schrijvers te leren kennen.. dus gauw beginnen.
Schakels is de eerste thriller van Nico de Beer Het is de eerste ‘Steven Goossens thriller’ in een reeks. Goossens is een Antwerpse rechercheur die voor de vreemdelingenpolitie werkt. In dit eerste deel gaat hij achter vrouwenhandelaren aan die Poolse vrouwen de prostitutie in lokken.

Karin: het boek is opgedeeld in meerdere verhaallijnen. Allereerst hebben we Walter. Walter stal mijn hart, want Walter is een held. Niet een gangbare held en dat maakte het voor mij zo mooi. Door de toevallige ontdekking van Walter, hij ziet de vastgeketende vrouw Izolda, rol je de ellende van de vrouwenhandel en de criminaliteit in. Ik ga over het verhaal niks loslaten maar ik kan je verklappen dat het verdomd spannend, gruwelijk, gewelddadig en walgelijk is. Met gekromde tenen en een klomp in je maag zit je de bladzijden te verslinden. Leer je onder andere Izolda kennen en zit je helemaal mee te leven met alle betrokkenen waarvan je steeds meer komt te weten. Maar dit is slechts een onderdeel van het boek.

Moon: Het boek is opgebouwd in drie delen, het eerste deel vertelt het verhaal van Walter Sevenijns en de manier waarop hij probeert Izolda te redden uit handen van de Poolse vrouwenhandelaars. Het tweede gedeelte is het verhaal van Steven Goossens de 42-jarige gescheiden rechercheur die werkt in Antwerpen bij de vreemdelingenrecherche en zijn zoektocht naar Izolda. Het laatste gedeelte gaat over het onderzoek naar de daders van de vrouwenhandel van Steven Goossens en zijn collega Kris van Diemen in Polen.

Het verhaal pakte me wel gelijk maar toch raakte ik soms even de weg kwijt, Walter verlaat zijn vrouw op 23 juli, de dag dat ze zijn moeder hebben gecremeerd, om een warme maaltijd te halen om daarna niet meer terug te keren. Het leest wat warrig, het is wat lastig lezen soms. Doordat dat het heden en verleden zich afwisselen, maar dit minder duidelijk wordt aangegeven, maakt het dat ik even moet omschakelen en soms even moet bedenken ‘waar zit ik nu?’. Het verhaal wordt er gelukkig niet minder om, de onmacht van Izolda proef je, ze is overgeleverd aan een stel grote criminelen die totaal geen respect hebben voor vrouwen. Dit raakte me erg en de gedachte dat dit ook in werkelijk gebeurd maakt me best emotioneel. Het onderwerp is dus best heel beladen en actueel. Dit is in het tweede en derde deel anders, dan vallen de puzzelstukjes op zijn plek en wordt alles wat warrig was in het eerste deel, duidelijk en begrijpelijk..

Karin: Want, zoals gezegd, is deze thriller een eerste kennismaking met rechercheur Steven Goossens en zijn partner Kris van Diemen. Zonder al teveel uitweidingen met betrekking tot deze mannen, al geeft het je wel al een kijkje in het privéleven van Goossens, krijg je gelijk een goed en sympathiek gevoel bij dit duo. Je maakt het onderzoek van dichtbij mee en je hoopt maar één ding. Dat ze de rotzakken pakken. Ik kan niet wachten dit duo weer terug te zien in een volgend deel. Er waren meerdere wendingen die ik niet aan zag komen en dit met name in de zin van verrassende gebeurtenissen die ineens een extra dimensie toe wisten te voegen.

Moon: Juist door het onderwerp en toch ook de standvastigheid van de ietwat sullige Walter die leeft via lijstjes en plannen maakt alles tot in de puntjes geregeld heeft, maar niet weet wie hij tegenover zich heeft staan. En als hij er achter komt is het te laat.. Dit maakt dat het boek mij raakt, het onderwerp vrouwenhandel is best actueel en de gewiekste Kalnowski maakt het tot het einde aan toe spannend, de crimineel is erg goed beschreven door Nico de Beer, net zoals de jacht op hem, de rechercheurs uit Antwerpen. Goossens en Van Diemen halen alles uit de kast om hem te pakken. De spanning is erg goed opgebouwd, en in het derde gedeelte kon ik erg slecht stoppen met lezen, want ik moest en zou gewoon weten hoe het afliep.

Moon: Het was een fijn boek te lezen, ondanks dat ik het begin warrig vond maakten de laatste twee delen alles goed, en ondanks dat ik eigenlijk al snel wist wie de dader was had ik tijdens het lezen wel nog steeds het idee dat er een verrassende wending aan zou kunnen komen.
Door de goed opgebouwde spanning en de moeilijke jacht van Goossens en Van Diemen op de dader bleef je in de greep van het verhaal. Ik blijf Nico de Beer in de gaten houden want volgens mij is er nog een niet afgewerkte dader in het boek waarvan ik denk dat hij en Goossens elkaar nog wel eens tegen kunnen komen in een volgend boek…

Karin: Het zit allemaal ontzettend goed in elkaar. Al met al kan ik niet anders dan concluderen dat deze thriller de facetten bevat die ik graag zie in een thriller: actie, gevaar, spanning, cliffhangers, moord, helden en rotzakken, gruwel, gedegen onderzoek en een meer dan goed plot. En in dit geval weet de Beer ook nog op briljante wijze een actueel thema aan te snijden. Met personages die je echt wat doen en die je bijblijven. Als dit je aanspreekt dan moet je dit boek gewoon echt gaan oppakken. Wat een thrillerdebuut!

Spanning: 4.5; Schrijfstijl: 5; Plot: 5; Leesplezier: 5; Originaliteit: 4.5 = 5 sterren

You cannot keep a good man down.

Schakels zelf lezen? Bestel het hier bij Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten