donderdag 30 juli 2015

De bende gaat Onder water (Linda Jansen)

Op 16 juli jl. werd Onder Water op orginele manier gelanceerd: Linda Jansen kwam op de bakfiets de boekhandel Van Kemenade en Hollaers binnen gereden en zo maakte ze haar entree met haar debuutroman Onder Water.
Ook twee bendeleden van Thrillerlezers mochten een mooi roze doosje op de deurmat ontvangen. Lees je mee wat Caroline en Moon vonden van dit mooie roze boekje?

Wat schrijft Caroline over het verhaal:
Liz en Tom zijn een prachtstel en al vier jaar de trotse ouders van Lara. Ze zijn gelukkig getrouwd, zo lijkt het voor de buitenwereld. Tom is 54, maar een man waar alle vrouwen zich nog voor omdraaien en Liz 35 en dus een stuk jonger dan Tom, een aantrekkelijke blonde vrouw. Zij gaat overal heen met haar bakfiets, nee niet een gewoon model, maar het duurste wat er te krijgen was want geld speelt geen rol.
Liz heeft twee hartsvriendinnen: de eeuwige vrijgezel Suus en de gesettelde Daan. Daan is getrouwd met Laurens, een man met geld, die niet echt geliefd is bij Tom en Liz. De vriendinnen komen regelmatig bij elkaar om onder het genot van een glaasje hun levens te delen.

Liz kijkt naar Tom die staat te praten, iedereen hangt aan zijn lippen, maar Liz is zijn verhalen beu en voelt dat hij er een ander op na houdt. Op een oudejaarsavond feest ziet ze hem ineens staan, een prachtige jonge man die haar recht aan kijkt. Wanneer hij haar volgt en ze stiekem snelle seks hebben, is Liz verkocht. Liz voelt die avond dat ze ‘weer leeft’, er begint een passionele relatie tussen deze Sebastian en Liz. Maar wie is deze Don Juan? Waar komt hij vandaan en waarom valt hij uitgerekend op Liz?
Liz heeft totaal geen oog meer voor Tom die probeert zijn zaak van een faillissement te redden en Liz en Lara toch ook nog alle aandacht te geven.
Tom is vaak weg voor de zaak, maar Liz gelooft dat hij dan bij een ander is. Wanneer ze door Tom wordt gebeld, die vraagt hoe de eerste schooldag van Lara is verlopen, hoort ze op de achtergrond een vrouw ‘Guten Abend Tom’ zeggen en dan weet ze het zeker: hij heeft een ander.

Arme Tom, al 27 jaar loopt hij met een geheim rond, een dubbelleven houdt hij erop na. Hoe lang kan hij dit nog volhouden? Gelukkig heeft hij zijn beste vriend Stef, die overal vanaf weet en die hem adviseert alles aan Liz op te biechten.
Ondertussen heeft Liz haar beste vriendin Daan ingelicht, die op haar beurt Suus ook weer het hele verhaal vertelt. Zijn de dubbellevens van Liz en Tom het einde van het ooit zo sprookjesachtige huwelijk?

En wat schreef Moon over het verhaal:
De 35-jarige Liz is getrouwd met Tom en ze hebben samen een 4-jarig dochtertje, Lara. Ogenschijnlijk gaat hen alles voor de wind en Liz geniet volop van het leven. Ze geeft geld uit als water en neemt er een minnaar bij, maar ze weet niets van de problemen van haar man Tom. Hij vecht voor alles wat hem dierbaar is, zijn gezin, zijn bedrijf. En niemand heeft weet van zijn dubbelleven. Wat is zijn grote geheim?

Ik moet iets doen voordat het monster alles verslindt wat me lief is.

De cover:

Moon: Een mooie roze cover met daarop een bakfiets, niet echt een heel spectaculaire cover, maar wel een mooie opvallende. Een mooie kleur en heel eenvoudig. Wat erg leuk was, was dat de boekpresentatie ook met dezelfde bakfiets was. Daar is dan wel weer over nagedacht en heeft ook wel iets. Ik vind het een leuk idee en het is weer eens wat anders.
Zou het niet heerlijk zijn om op nieuwjaarsdag alle ellende van het afgelopen jaar achter je te laten?
Oh zou dat soms niet heerlijk zijn? Gewoon na Oud en Nieuw alle pijnlijke dingen van het jaar ervoor achter je laten, ik zou dat komende jaarswisseling heel graag willen, niet meer de pijn voelen en de zorgen en dan gewoon 1 januari verder...

Caroline: De cover van het boek spreekt meteen aan, prachtige hoogglanzende kaft in een roze/rode kleur met een superleuke bakfiets erop. Totaal geen idee wat deze met het verhaal te maken heeft.
Het gaat ‘Over de liefde tussen twee mensen die ten onder dreigt te gaan.

En het lezen van het verhaal vonden wij dit:
Caroline: Dit boek mocht ik lezen voor een recensie en omdat het een debuut is, was ik heel benieuwd. Ik begon met een paar bladzijden te lezen onder de koffie en kon niet meer stoppen. De hoofdstukken zijn verdeeld in een verhaal dat Tom of Liz vertelt en een paar die de bemoeizuchtige buurvrouw Thérèse vertelt.
Het verhaal is een roman, maar heeft zeker ook een thrilleraspect in zich.
Wat me een sympathiek gevoel naar Tom gaf was dat hij alles deed om Liz en zijn dochter Lara niets te kort te laten komen, ondanks de crisis, terwijl hij een groot geheim met zich meedraagt waar hij constant mee bezig is. De onvoorwaardelijke liefde die hij heeft. Wanneer hij dit geheim had gedeeld met Liz was het misschien allemaal heel anders gelopen. Ik vond Liz maar een verwend nest, maar hoe zou ik zelf reageren als er steeds meer tekenen van een andere vrouw duidelijk werden? Ze had hem er misschien mee moeten confronteren, maar vooral het leventje van Lara wil ze niet op zijn kop zetten.

Het verhaal geeft je wel weer een bevestiging dat je, om je huwelijk goed te houden altijd moet blijven praten en wanneer er zaken zijn die je niet vertrouwt, deze niet een eigen leven moet laten leiden.

Bij het lezen van het boek heb je al gauw een idee hoe het plot gaat lopen, maar niets is minder waar. Het einde is verrassend. Ik heb het boek niet weg kunnen leggen en heb het met heel veel plezier gelezen en ben daarom heel benieuwd naar het volgende deel van dit  tweeluik Boven water.
Linda Jansen is een nieuwe auteur die ik zeker in de gaten ga houden!

Moon: Een roman, weer eens wat anders dan een thriller, het lijkt me wel iets, de kleur van het boekje staat me aan en de eenvoud van de cover maakt me enthousiast. Ik ga het weer eens proberen, een roman.
Wat me meteen al erg aanstond, was wat er op de zijflap van de cover staat: ‘Het observeren van mensen en hun gesprekken op terrassen, in cafe`s en het park waar ik graag kom. Dat is voor mij iedere dag opnieuw een bron van inspiratie.
Een boek over jou en ik en de gewone mens, hoe gaan mensen met elkaar om, dat lijkt me dus heel erg leuk, want er gebeurt wat hoor als je mensen met elkaar hoort praten. Het lijkt me heerlijk om onbespied op een terras alle verhalen op te vangen en hiermee aan de gang te gaan. Iedereen kan wel een deel zijn van de personages. Gewoon een boek van de straat. Ik ga gauw beginnen, mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Een roman met genoeg spanning, de manier waarop het verhaal in elkaar is gezet maakt dat ik toch geboeid aan het lezen ben, ik wil meer weten over Davos en over Liz en haar minnaar. Het is op een heel fijne manier geschreven waardoor je door het boek sjeest. Heerlijk zo`n boek waar genoeg gebeurt en je niet zwaar bij na hoeft te denken.
Dit had ik niet verwacht toen ik de mooie roze voorkant zag, ik verwachtte een zoetsappig romannetje, maar daar kom ik al snel van terug. De personages zijn goed beschreven, de zorgen van Tom, de losgeslagen manier van leven van de ontevreden Liz,  de manier waarop ze alles aan haar vriendinnen vertelt, zo herkenbaar, gelukkig is niet alles heel herkenbaar!
Ook de bakfiets op de voorkant is goed gevonden; tijdens het lezen is het een terugkerend gebruiksmiddel waardoor je de keuze al vrij snel snapt. Het plot wordt tot op het laatst toe verrassend gehouden, ik had deze wending weer niet zien aankomen.
Onder Water is een verrassend fijn geschreven roman met genoeg spanning en een goed verhaal er in. Tijdens het lezen raak je verweven met de personages, met de een even meer dan met de andere. Een heerlijk boek als je een uurtje over hebt of als je heerlijk op je luchtbedje ligt.

Zoals jullie lezen houden wij Linda Jansen in de gaten! In december komt Boven water uit.  Wij zijn enthousiast over Onder water en Linda Jansen krijgt van ons dan ook 4 sterren!



Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten