dinsdag 2 juni 2015

Ad van de Lisdonk - Het Amazone offensief

Razendsnelle actiethriller: De Amazones zijn terug. In een razendsnelle, gedurfde actie gijzelen ze de complete Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Met zoveel regeringsleiders in hun macht kan de wereld niet anders dan luisteren naar hun eisen. Het Amazoneverbond is razend en sterker dan ooit. De Amazones willen wraak voor een eerdere nederlaag en eisen onder meer dat de vrouw die verantwoordelijk was voor dat fiasco aan hen zal worden uitgeleverd. Terwijl de hele wereld op haar jaagt, moet Laura Sieberg een manier zien te vinden om de Amazones opnieuw te stoppen.

Deel 1 Het Amazoneverbond was verfrissend, anders dan andere boeken. Spannend, vlot geschreven en een einde...grmpppf. Irritant en maar afwachten tot we verder konden lezen.Gelukkig is daar de opvolger: 'Het amazone offensief'. Eindelijk kunnen we verder lezen wat er met Davenport gaat gebeuren... Davenport was een van de hoofdpersonen in het vorige boek en je verwacht een grote rol in dit vervolg. De schrijver laat je vrij in het begin van je stoel vallen. Huh, dit kan toch niet?


Daarmee zet Ad van de Lisdonk de toon: hij heeft lef met zijn verhaal en het kan alle kanten op. Hij komt met ontwikkelingen waarbij je je afvraagt of hij dit zelf verzint of dat het misschien echt waar zal zijn. Het klinkt bijna te fantastisch om echt waar te kunnen zijn. Echter in het nawoord legt de schrijver uit waar hij zijn verhaal op baseert en ook dat verbijstert mij enigszins. Sommige ontwikkelingen weet je liever niet. Elk hoofdstuk heeft een aparte naam, zoals Momos, Eris en Phobetor. Op een gegeven moment halverwege ben ik de termen gaan googelen. Ook deze namen legt Ad van de Lisdonk in zijn nawoord uit en ook dit vind ik mooi bedacht.

Nadat ik de laatste bladzijde omsloeg en het verhaal eens overdacht, vroeg ik mij twee dingen af:

Is dit nu een echt 'mannenboek'? Nee, vele dames genoten van het eerste deel en het gaat juist zo gaaf over een stel dames die het opnemen voor gelijke rechten. Dus die zullen ook zeker genieten van dit boek.
De amazones komen juist op een gruwelijke wijze op voor "ons". Met 'mannenboek' bedoel ik eerder het vele geweld, veel actie en een snelheid waarbij je je in een achtbaan waant. Ik genoot en er mag van mij gerust zo een deel drie komen. Het einde laat daar ook zeker ruimte voor. 
Maar geniet u eerst van dit tweede deel. 
De tweede vraag die ik mij afvroeg is of je dit boek kan lezen zonder eerst deel 1 gelezen te hebben?
Ik denk het op zich wel, maar als de naam Ad van de Lisdonk u nog helemaal niks zegt ,dan zou ik lekker met Het Amazoneverbond (deel 1) beginnen. Laat u maar eens verrassen door een niet standaard verhaal. Een schrijver die zich enorm verdiept in zijn onderwerp en je dingen laat ontdekken waarvan je het bestaan niet wist. Met daarbij een flitsende manier van schrijven waarbij je je adem inhoudt bij alle gebeurtenissen die over elkaar lijken te rollen.

Plot 5

Schrijfstijl 4
Spanning 4
Leesplezier 5

Met een eindcijfer 4,5 dus.


Ink



Geen opmerkingen:

Een reactie posten