Auteur: M.P.O Books
Uitgever: De leeskamer
ISBN: 9789086060429
Verschenen: november 2014
Pagina's: 288
Recensie door Lydia Buist

Succesvolle schrijver Marco Books schrijft onder de pseudoniem M.P.O Books. Marco debuteert als thrillerauteur in 2004 met  ‘Bij verstek veroordeeld’. Sindsdien verschijnen er regelmatig nieuwe boeken. Naast zijn werk als schrijver, werkte hij ook voor Crimezone. Door middel van zijn boeken wil de schrijver de spirit van de klassieke detectives terughalen door ze een moderne invulling te geven. In het najaar van 2005 schreef hij de eerste versie van dit boek, hij was al enige tijd van plan om een thriller te schrijven. Hij kreeg inspiratie doordat het recreatieterrein, De Treekerpunt, in het nieuws verscheen: homo's zouden voor veel overlast zorgen dat ze zelfs overwogen om het gebied voor dagrecreanten te sluiten. Dit gebied is zijn decor in zijn boek.

Op een zomeravond wordt er op recreatieterrein De Treekerpunt een homo doodgeschoten. De Amersfoortse rechercheur Gisella Markus krijgt de leiding over het onderzoek. Haar collega Niels Hanse raakt ervan overtuigd dat de dader een homohater is en dat hij opnieuw zal toeslaan. Markus zoekt de moordenaar vooral in de hoek van cruisende homo's. Zelfs als iemand een tekst achterlaat waarmee hij lucht geeft aan zijn homohaat, blijft ze hetzelfde spoor volgen. Haar onderzoek komt echter geen stap verder. Dan exact zes weken na de eerste moord, wordt er weer een homo doodgeschoten en het ziet er niet naar uit dat het daarbij zal blijven....

Gisella Markus is rechercheur in politiedistrict Eemland Zuid . Ze is getrouwd, haar man heeft een ernstig ongeluk gehad en zit in een rolstoel. Het huwelijk staat onder hoge spanning. In theorie is ze getrouwd maar in praktijk is ze ook mantelzorger. Ze mist de intimiteit en kameraadschap. Gisella komt soms in moeilijk posities terecht zowel in haar werk en privéleven en dan is Niels Hanse, haar collega, degene die haar een luisterend oor biedt en haar steunt.
Er wordt een moord gepleegd bij de ontmoetingsplek voor homo's. Gisella krijgt de leiding over deze moordzaak. De dader laat een boodschap achter bij het huis van het slachtoffer: op de stoep voor het huis staat met bloed geschreven: ‘Vieze flikkers, sterf’.

Precies zes weken later wordt er weer een homo vermoord. Cruisende homo's zijn het doelwit. Is de recherche wel opgewassen tegen deze sluwe, schaamteloze ‘gaykiller’?
Tegen iemand die uit pure haat moordt?
Gisella heeft grote moeite om de dader te laten stoppen. En als de dader ook nog teksten naar de redactie van een dagblad stuurt en het nieuws zelfs in het NOS journaal komt krijgt ze het zwaar te verduren.

Het is een geweldig mooi boek om te lezen, echt kippenvel momenten. Ik raad dit boek iedereen aan. De personages worden goed uitgewerkt, doordat de gevoelens goed worden beschreven. Je voelt je nauw betrokken bij de personages. Vanaf het begin is het spannend. De auteur weet de spanningsboog goed hoog te houden.  Het verhaal bevat verrassende elementen. Tja en dan het plot. Je denkt als lezer te weten wie deze gruwelijke moorden op zijn geweten heeft: nou dus niet!
Wel had van mij het lettertype iets groter gemogen, zelf vind ik dat prettiger lezen maar dat is natuurlijk voor een ieder persoonlijk.

Ik geef ‘Cruise Control’ 4 sterren.

Koop bij bol.com